Nasz serwis używa plików cookies, aby lepiej spełniać Państwa wymagania. Szczegółowe informacje o plikach cookies można znaleźć w naszej Polityce Prywatności. Kontynuując przeglądanie serwisu bez zmian ustawień przeglądarki akceptują Państwo zapisywanie plików cookies.

Polska wersja językowa Angielska wersja językowa Niemiecka wersja językowa

Pętla Barnimie

Twoja przeglądarka nie obsługuje SVG

Trwa ładowanie

„Pętla Barnimie” to najdłuższy (30,3 km) szlak rowerowy przebiegający przez teren Drawieńskiego Parku Narodowego.  Około połowa długości  pętli przebiega poza obszarem parku, ale w jego bezpośrednim sąsiedztwie (odcinek Międzybór - Niemieńsko – Barnimie –Drawno).

Szlak rozpoczyna się na przystani wodnej „Drawnik”.  Znajduje się tu murowany budynek, przy którym umieszczono kilka tablic informacyjnych zawierających treści geologiczne powiązane tematycznie z Doliną Drawy. Warto zwrócić uwagę na ciekawie wyeksponowane skały, będące eratykami czyli głazami narzutowymi przetransportowanymi przez lądolód skandynawski. Wędrówkę rozpoczynamy w kierunku południowym wzdłuż asfaltowej drogi prowadzącej do Borowca. Po przejechaniu krótkiego odcinka skręcamy w lewo i dalej jedziemy po stosunkowo płaskim terenie, drogą gruntową prowadzącą przez las.

Na uwagę zasługuje odcinek, przebiegający wzdłuż stromego zbocza bezpośrednio nad Drawą. Ten fragment szlaku jest bardzo zróżnicowany  wysokościowo (naprzemianległe krótkie  zjazdy i podjazdy) i może kojarzyć się z górskimi szlakami. Pod względem krajobrazowym jest to jeden z najciekawszych odcinków szlaków rowerowych w Drawieńskim Parku Narodowym, gdzie w trakcie jazdy rowerem możemy obserwować Drawę. Znajdziemy tu również miejsca odpoczynku i tablice informacyjne. Na tym odcinku szlaku znajduje się miejsce biwakowania „Barnimie”, wyposażone w kilka wiat ze stołami i ławkami, toalety oraz tablice informacyjne.

Dalej trasa prowadzi do miejscowości  Zatom. Na skrzyżowaniu przy przydrożnym krzyżu, skręcamy w lewo. Do walorów kulturowych Zatomia zaliczyć można stare budynki tzw. domy ryglowe ze stylowymi drzwiami oraz kościół.  W Zatomiu znajduje się sklep spożywczy (czynny w różnych godzinach w zależności od dnia tygodnia). Po minięciu kościoła skręcamy w lewo i dalej jedziemy wzdłuż granicy lasu i terenów rolniczych. Następnie wjeżdżamy do lasu, gdzie teren gwałtownie opada (stromy zjazd) i prowadzi aż do brzegu Drawy. Tu na rowerzystów czeka wyjątkowa atrakcja – przejazd przez rzekę po drewnianej, wąskiej kładce (Kładka Konotop), zbudowanej tuż nad taflą wody. Po drugiej stronie rzeki znajduje się miejsce odpoczynku tzw. miejsce postojowe dla kajakarzy „Kładka Konotop”. Znajdziemy tu zadaszenie, drewniane ławki i stół oraz tablicę  informacyjną.

Następnie trasa biegnie pod górę i prowadzi do pięknego lasu bukowego, a dalej do wiaty widokowej położonej na krawędzi stromego zbocza nad Drawą. Dalsza droga prowadzi przez tereny leśne, którą docieramy na drewniany most na rzece Stopica. Za mostem pokonujemy  krótki odcinek pod górę i dojeżdżamy do Leśniczówki Drawieńskiego Parku Narodowego „Miedzybór”, przy której rośnie okazały stary dąb o obwodzie ponad 3,5 m. Przy leśniczówce należy skręcić w lewo. Od tego miejsca aż do końca pętli jedziemy drogą asfaltową.

Dalej trasa prowadzi do miejscowości Niemieńsko. Znajduje się tu sklep spożywczy oraz stare zabudowania Zakładu Rolnego z 1880 roku. Następnie jedziemy trasą  przebiegającą w większości przez tereny użytkowane rolniczo, tworzące malownicze mozaiki krajobrazowe i docieramy do miejscowości Barnimie. W centrum wsi znajduje się zabytkowy kościół, plac zabaw oraz sklep spożywczy. W Barnimiu na skrzyżowaniu należy skręcić w prawo i jechać w kierunku Drawna. Po drodze mijamy miejscowość Podegrodzie, której atrakcją jest  „Pałacyk nad Drawą” - okazały dworek z pięknym ogrodem (aktualnie można tu wynajmować pokoje gościnne). W Podegrodziu znajduje się również plac zbaw, który może posłużyć jako miejsce odpoczynku.

Ostatnią miejscowością na szlaku jest Drawno. W Drawnie  jadąc główną ulicą (ul. Kolejowa), należy skręcić w lewo w ul. Polną i dalej podążać prosto do końca pętli na przystań wodną Drawnik. Warto jednak na chwilę zjechać ze szlaku, tj. pojechać prosto ul. Kolejową, żeby zobaczyć z mostu panoramę Jeziora Dubie i odpocząć na Kempingu i Stanicy Wodnej PTTK, położonej nad brzegiem jeziora. Na uwagę zasługują również zabytki  w centrum Drawna: ruiny zamku Wedlów, gotycki kościół, budynek dawnego sądu (aktualnie siedziba Urzędu Gminy), stara szkoła oraz studnie artezyjskie z pitną wodą. W Drawnie znajdziemy kilka sklepów spożywczych oraz punkty gastronomiczne.

Oznakowanie szlaków rowerowych:

znak podstawowy
 znak początku i końca szlaku
znaki zmiany kierunku
przebiegu szlaku

drogowskaz szlaku (strzałka kierunkowa) z oznaczeniem koloru szlaku.
W pierwszym i drugim wierszu umieszczona jest miejscowość (miejsce)
pośrednia, a w trzecim miejscowość (miejsce) docelowa